Dalies, , Google Plus, Pinterest,

Drukāt

Posted in:

Žurnālistika un sabiedriskās attiecības – papildina viena otru vai konfliktē?

Vai žurnālists un sabiedrisko attiecību speciālists ir viens un tas pats?

Mūsdienas arvien vairāk nākas dzirdēt apgalvojumus, ka sabiedrisko attiecību speciālists un žurnālists lielā mērā pilda vienu un to pašu lomu, par ko liecina virkne gadījumu, kad mediju darbinieki dodas strādāt sabiedrisko attiecību jomā, vai vismaz paralēli darbam žurnālistikā konsultē sabiedrisko attiecību jautājumus.

Žurnālistikas un PR jomas būtībā ir ļoti cieši saistītas – žurnālistika misija ir sniegt sabiedrībai pēc iespējas plašāku informāciju, savukārt sabiedriskā attiecību speciālista uzdevums ir ietekmēt ziņu saņēmējus uzņēmuma intereses. Daži speciālisti gan norāda, ka šo abu lomu sajaukšanās veicina žurnālistiskas profesionalitātes kritumu. Tāpat izskan apgalvojumi, ka abas šīs profesijas veiksmīgi papildina viena otru. Kā tad ir patiesībā? Vai žurnālists un sabiedriskais attiecību speciālists ir tik ļoti tuvas un saistītas profesijas, lai tiktu uzskatītas par vienu?

Nav noslēpums, ka vairums cilvēku, kuri personīgi nav pazīstami ar nozarēm, mēdz jaukt šo abu profesiju lomas un pienākumus. Protams, abi šie amati prasa plašas un labas rakstīšanas prasmes, spēju intervēt un apgūt lielu daudzumu informācijas, taču sabiedrisko attiecību mērķi ir ļoti atšķirīgi no žurnālistikas.

Žurnālistika ir ļoti atbildīga joma – žurnālista uzdevums ir sniegt sabiedrībai objektīvu un patiesu informāciju ar primāro mērķi izglītot sabiedrību par kādu konkrētu jautājumu. Ziņas mērķis nav šūpot sabiedrības viedokli noteiktā virzienā, lai gan mūsdienas nereti saskaramies arī ar neobjektīvu žurnālistiku, taču ne par to ir stāsts.

Un nu par sabiedrisko attiecību speciālistu – viņa atbildība ir ne tikai informēt sabiedrību, bet mainīt arī tās attieksmi, lai gūtu labumu uzņēmumam. Sabiedrisko attiecību speciālista uzdevums ir auditorijai sniegt pēc iespējas precīzāku ziņu, mēģinot panāk to labvēlīgāku reakciju uz uzņēmuma preci vai pakalpojumu, vairot tās uzticību konkrētajai organizācijai. Sabiedriskie attiecību speciālisti ir starpnieki, kas nodod ziņas žurnālistiem, lai tās tiktu publiskotas laikrakstos, žurnālos, radio, televīzijā un sociālajos medijos.

Kopumā iespējams nonākt pie secinājuma, ka sabiedriskās attiecības un žurnālistika ir divas dažādas profesijas radošiem komunikatoriem. Ja iemaņas ir abās šajās jomās, tad neizslēdzami tas ir tikai pluss kā žurnālistam, tā sabiedrisko attiecību guru.

David Wall/ https://www.flickr.com/photos/dwonderwall//https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/