Dalies, , Google Plus, Pinterest,

Drukāt

Posted in:

Zīmola izstrādes stratēģija

Atpazīstama brenda veidošana

Mūsdienās zīmols ir viens no svarīgākajiem jebkuras mārketinga stratēģijas pamatelementiem. Jo tieši zīmols ir tas, kas nosaka patērētāju skaitu, tātad – ienākumu līmeni, pārdošanas apjomu, u.c.

Bieži vien pārdošanas apjomi nepalielinās tikai tāpēc, ka brends ir pārāk vāji attīstīts. Tātad, pats svarīgākais ir saprast, kā pareizi un veiksmīgi izstrādāt brenda veidošanas stratēģiju:

1. Tēlu nozīme – kas ir zīmols? Kāpēc tas ir tik svarīgs? Tas ir kaut kas unikāls un pievilcīgs, un ir daļa no uzņēmuma tirdzniecības zīmes. Jāņem vērā, ka cilvēki visbiežāk brendus uztver savu personīgo vērtību līmenī, tieši tāpēc organizācijas zīmolus veido tā, lai tie ietilptu pēc iespējas lielākas auditorijas vērtību lokā. Uzņēmumi kombinē savu nosaukumu un cilvēciskās vērtības, lai izveidotu veiksmīgu stratēģiju un turpmāko zīmola popularizēšanas veidu. Piemēram, tādi pazīstami zīmoli kā APPLE kombinē sevī individualitāti, NIKE – panākumus; FAIRY – „būt par labu mājsaimnieci”, BMW – agresīva līderība. Liela daļa zīmolu paši par sevi jau ir kļuvuši par vērtību, līdz ar to īpašniekiem un produktiem piedēvē kaut ko īpašu un augstvērtīgu – piemēram, ja uzņēmuma direktoram ir AUDI, viņam biznesā noteikti sokas labāk, nekā tam, kurš brauc ar Hyunday.

2. Stratēģijas pamats – tātad, jau tika minēts iepriekš, zīmols tiek veidots uz kādas noteiktas vērtības pamata. Taču jāņem vērā, ka bieži vien šīs vērtības laika gaitā mainās un dažāda veida izpratne par to, kas tad ir patiesā vērtība drīz vien seko modei un, kā zināms, mode nav ilgmūžīga. Tieši tāpēc, visbiežāk, ir jānošķir tās vērtības, kuras ir pietiekami kompetentas, lai tās piedāvātu auditorijai.
Prece pati par sevi diezin vai ietver sevī kādu noteiktu prestižu vai arī raksturojošas vērtības, zīmols sniedz iespēju cilvēkiem izvērtēt to kvalitāti un citas raksturojošās īpašības, kas, patiesībā, var arī nebūt atbilstoši reālajai situācijai.
Jāatzīst, ka izpratne par zīmola vērtību neapšaubāmi ir atkarīgs no tā, kādai grupai katrs cilvēks sevi interpretē. Studentam un mārketinga speciālistam izpratne par zīmolu un tā vērtībām var krasi atšķirties. No tā var secināt, ka zīmols ietver ne tikai kaut kādu noteikti vērtību, bet arī izprot savas mērķauditorijas vajadzības.

3. Arhitektūra – dažreiz zīmola popularizēšana var nebūt nemaz tik aktīva, lai tas kļūtu pietiekami atpazīstams auditorijas vidū. Arhitektūra brendu izveidē tiek saprasta kā vienas markas jeb zīmola izplatība dažādām precēm un pakalpojumiem, nesadalot tos pa grupām. Liela nozīme ir tam, lai attiecīgā zīmola izstrāde un pārējās mārketinga stratēģijas izstrādā viena reklāmas aģentūra. Piemēram, Alberta Uzņēmuma Grupa nodarbojas ar pilna servisa reklāmas, mārketinga un sabiedrisko attiecību pakalpojumiem, tādā veidā nodrošinot saviem klientiem absolūtu izpratni par uzņēmuma vīziju, mērķiem un nepieciešamajiem panākumiem.

4. Ko – brends – mūsdienās par zīmolu var tikt uzskatīts gandrīz jebkas, tajā skaitā ģeogrāfiski objekti, reliģiskas vietas, stilīgi klubi, utt., Tātad, savstarpēja sadarbība starp preces zīmolu un objektu, cilvēku vai kaut ko citu, kam piemīt izteiktas vērtības pazīmes, rada savstarpēju brendu iedarbību. To dēvē par ko-brendingu. Tomēr jāņem vērā, ja zīmolu savstarpēji nav veiksmīgi izvēlēti un to vērtības ir krasi pretējas, ir iespēja sabojāt tēlu kā vienam, tā arī otram zīmolam. Šajā gadījumā var minēt piemēru, kad attiecīgai kampaņai tiek izvēlēta noteikta reklāmas „seja” – dažreiz tā ir ideāli piemērota un veicina zīmola atpazīstamību, kamēr dažreiz ir situācijas, kad savstarpējā sadarbība dažādiem brendiem ir negatīva.

5. Slavenu cilvēku piesaiste – visi slaveni cilvēki gan šobrīd, gan arī pagātnē pēc savas būtības ir zīmoli to visnoteiktākajā veidā. Jebkurš sevī ietver kādu no personīgajām vērtībām – prātu, skaistumu, veiksmi, pieredzi, agresivitāti, skandalozu tēlu, utt. Jebkurai personība, kas tiek piesaistīta reklāmā, ir jāatbilst nepieciešamajām uzņēmuma zīmola vērtībām. Veiksmīgas reklāmas, kas tika izmantotas ar slavenību vārdiem un tēliem – Andris Keišs „1188” reklāmā, „Prāta Vētra” un to piedalīšanās bankas reklāmā, u.c.
Līdzīgi izmanto arī slavenību vārdus, lai popularizētu kādu noteiktu produktu sēriju vai līniju.

6. Sponsorēšana – ko-brenda principi tiek izmantoti ne tikai dažāda veida masu pasākumos, bet arī sponsorēšanā. Katra aktivitāte vai pasākums pats par sevi jau ir zīmols ar savām vērtībām un auditoriju. Atklāti sakot, izmantojot dažāda veida pasākumus, lai popularizētu savu uzņēmumu un tā korporatīvo identitāti, ir jāizanalizē – kāds ir mūsu vērtību mērs un tā pasākuma vērtību mērs, kurā mēs piedalīsimies. Vērtību nesakritība vai krasa atšķirība spēj zīmolu negatīvi ietekmēt. Tieši tāpēc ir ļoti svarīgi izvērtēt tos pasākumus, kurus uzņēmums uzņemas sponsorēt.

7. Mediju plānošana – pirms zīmols tiek sākts popularizēt, ir nepieciešams veikt mediju plānošanu, jo tas ir svarīgs kanāls, kā izvirzīt brenda vārdu tālākajā tirgū. Ir svarīgi izprast katra medija auditoriju un galvenās vērtības, lai veiksmīgi pozicionētu savu ziņu nepieciešamajā medijā.
Ir nepieciešams izprast to, kāda ir paša medija vērtība un kā tas tiek pozicionēts sabiedrībā. Ja masu medijs tiek uztverts pozitīvi, arī reklāma un zīmols, kas tiek attiecīgi popularizēts, tiek uztverts pozitīvi. Patiesībā, arī medija un zīmola savstarpējā sadarbība ir veiksmīga vērtības novērtēšana.

Mūsdienu pasaulē biznesā un uzņēmējdarbībā palielinās negatīvas tendences, īpaši tas ir saistīts ar masu medijiem un to varas apzināšanos. Dažāda veida reklāmas nopirkšana un vēlme „pazīmēties” vairs nav aktuālas. Diemžēl tas skaidrojams ar to, ka šāda veida stratēģija ne vienmēr kompānijas var atļauties.

Diemžēl jāatzīst, ka šāda veida punkti neapšaubāmi ir pietiekami svarīgi, tomēr jāņem vērā, ka liela nozīme jebkur zīmola izveidē ir arī ārējam izskatam, vizuālajam noformējumam, reputācijai un tēlam. Katrā ziņā, ir nepieciešams labu speciālistu zīmolu jomā, tirgus izpēte un pacietībā, lai veiksmīgi popularizētu zīmolu un kompānijas tēlu.

Foto: Paal Gladso/ http://www.freeimages.com/photographer/crackhouse-43147