Dalies, , Google Plus, Pinterest,

Drukāt

Posted in:

Mārketings, kas laupa privāto dzīvi

Vai mūsdienu paaudze ir mārketinga upuri?

Šonedēļ lielu popularitāti sociālajos portālos guva video ar nosaukumu Instagram Husband (Instagram vīrs), kas atspoguļo mūsdienu sabiedrības pārspīlēto tieksmi dalīties it visā ar saviem sekotājiem sociālajos tīklos un mobilajās aplikācijās. Šī globālā tendence mudina cilvēkus atteikties no privātās dzīves un nepārtraukti radīt jaunu, interesantu informāciju par sevi un savām ikdienas gaitām. Cilvēki apzināti veido savu tēlu, atspoguļojot tikai sev vēlamo informāciju, kā arī to, ko sagaida sabiedrība. Publicitāte sociālajos portālos ir veids, kā celt savu pašapziņu un pieteikt savu personību kosmopolītiskajā sabiedrības telpā.

Video Instagram Husband uzskatāmi parāda liekulību, kas valda mūsdienu pasaulē. Mēs esam pieraduši pie glancētajiem žurnālu vākiem un idealizētajiem reklāmas tēliem, kā arī sabiedrībā populāras personības mums ir kļuvušas tuvāk kā jebkad. Gandrīz katrai pasaulslavenai zvaigznei ir savs Instagram un Twitter konts, kurā ikviens var sekot sava elka ikdienas gaitām un justies kā daļa no viņa sasniegumiem. Katrs vēlas būt pamanīts un novērtēts, un sociālie tīkli ir vide, kur to var visefektīvāk panākt. Šī tendence spodrina cilvēku sabiedrisko tēlu, bet “nonāvē” skaistos, negaidītos ikdienas mirkļus, kas patiesībā ir pamats laimīgu un ilgtspējīgu attiecību veidošanai.

Sociālais video caur humoristiskām ainām atklāj to cilvēku ikdienu, kas nepārtraukti saskaras ar mārketinga radīto pasauli, kas laupa privāto dzīvi. Šodien cilvēki ir kļuvuši par staigājošiem promoteriem, kas reklamē sevi. Dzīve tiek pakārtota sabiedriskā tēla veidošanai, un vairs nav nekā pirmatnīga, īsta – fotogrāfijās valda mākslīgi radīta struktūra, un pat ikdienišķie, mazie “prieki” zaudē savu jēgu, jo tiek atklāti visai pasaulei. Cilvēkiem ir tieksme publicēt pat savas dzīves intīmākos brīžus, kurus vēl pavisam nesenā pagātnē sabiedrībā dēvēja par “svētākajiem mirkļiem”.

Mārketings sāk ielauzties visās dzīves jomās – ja sākotnēji tas tika attiecināts tikai uz preču un pakalpojumu virzīšanu tirgū, tad šobrīd var teikt, ka virzīti tiek arī cilvēki, un virzītājs ir šis cilvēks pats. Mūsdienu paaudze dzīvo informācijas pārpilnības laikmetā, kas sekmē informācijas nepārtrauktu ģenerēšanu un uzņemšanu. Cilvēkam šķiet, ka viņam ir jāzina viss, un arī citiem ir jāredz viņa “ideālā” dzīve. Ir zudušas dažas dzīves vērtības, piemēram, unikalitāte, personības dziļums un bagātība.

Protams, sociālie portāli joprojām ir labs un efektīvs mārketinga instruments, kas sekmē zīmola atpazīstamību un virzību, taču tas ir bizness, ko nevajadzētu jaukt ar privāto dzīvi.

Mēs sevi mānām, piesedzoties aiz mākslīgi radītā tēla aizsega, bet, ja tas viss kādu dienu pazustu, vai tas neatstātu lielu tukšumu un pašapziņas trūkumu?

Foto: Renate Dodell/https://www.flickr.com/photos/dorena-wm//https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/