Dalies, , Google Plus, Pinterest,

Drukāt

Posted in:

Sabiedriskie mediji no reklāmas tirgus izies 2021.gadā

Saeima atbalsta sabiedrisko mediju iziešanu no reklāmas tirgus!

Saeima trešdien, 20.jūnijā, otrajā lasījumā steidzamības kārtā atbalstīja grozījumus Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likumā, kas paredz sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu iziešanu no reklāmas tirgus visās platformās no 2021.gada. Tāpat grozījumi paredzēti, lai stiprinātu Latvijas informatīvo telpu, veicinot kvalitatīva un uzticama satura plašāku pieejamību elektronisko plašsaziņas līdzekļu programmās.

Grozījumi paredz, ka no 2021.gada sabiedriskajiem elektroniskajiem plašsaziņas līdzekļiem piešķirs papildu līdzekļus tādā apjomā, kas atbilst par komerciālo paziņojumu izvietošanu gūtajiem ieņēmumiem, kā arī izmaksām, kas radīsies, aizstājot komercpaziņojuma raidlaiku ar oriģinālsaturu. “Garantēts, neatkarīgs finansējums sabiedriskajiem medijiem stiprinās redakcionālo neatkarību,” iepriekš akcentēja par likumprojekta virzību atbildīgās Cilvēktiesību komisijas priekšsēdētāja Inese Laizāne.

Programmu veidošanas vispārīgos noteikumus papildinās ar neitralitātes un precizitātes principu, kā arī noteiks pienākumu informatīvi dokumentālajos raidījumos un ziņās atspoguļot faktus tā, lai apzināti nemaldinātu auditoriju un samazinātu faktiem neatbilstošas un maldinošas informācijas izplatīšanu.

Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (NEPLP) organizēs galalietotājiem bezmaksas apraidē izplatāmo televīzijas programmu sarakstā iekļauto programmu izplatīšanu, slēdzot līgumu ar akciju sabiedrību “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs” (LVRTC). Izdevumus segs no valsts budžeta līdzekļiem. LVRTC ar zemes raidītājiem var nodrošināt televīzijas programmu izplatīšanu 99,6 procentos Latvijas teritorijas un sasniegt 99,9 procentus Latvijas iedzīvotāju, neradot mājsaimniecībām papildu slogu. Šāda pakalpojuma nodrošināšana ir stratēģiski svarīga valsts drošībai, likumprojekta anotācijā atzīmē tā autori.

Ja tīklā, kurā notiek bezmaksas televīzijas programmu izplatīšana ar zemes raidītājiem, būs brīvas televīzijas programmu vietas, NEPLP, nodrošinot informācijas pieejamību sabiedrībai, brīvās vietas varēs aizpildīt ar konkursa procedūrā izraudzītām komerciālo elektronisko plašsaziņas līdzekļu programmām, slēdzot licences līgumus. Organizējot konkursu, priekšroka būs tādām programmām, kas nodrošina, ka vismaz 20 procentus no nedēļas raidlaika aizņem latviešu valodā veidoti darbi.

Lai risinātu problēmu ar valstī nelicencētu televīzijas pakalpojumu izplatīšanu, grozījumi nosaka, ka NEPLP būs tiesības ierobežot piekļuvi tīmekļvietnēm, kas retranslē audiovizuālās programmas bez retranslācijas atļaujas saņemšanas, un liegt lietot to domēna vārdu izmantošanu uz laiku līdz sešiem mēnešiem.

Lai panāktu elektronisko plašsaziņas līdzekļu patieso labuma guvēju pārredzamību, plašsaziņas līdzekļu īpašniekiem būs pienākums tos atklāt, kā arī ziņot, ja patiesā labuma guvējs mainās.