Dalies, , Google Plus, Pinterest,

Drukāt

Posted in:

Kantar: Pēdējo 6 mēnešu laikā viens miljons Latvijas iedzīvotāju ir lasījuši kādu no periodiskās preses izdevumiem

Pēdējo 6 mēnešu laikā vidēji 64,5% jeb 1 miljons Latvijas iedzīvotāju vecumā no 16 līdz 74 gadiem ir lasījuši vai caurskatījuši kādu no pēdējiem sešiem preses izdevumu numuriem, liecina Kantar 2022.gadā veiktā Nacionālā preses auditorijas pētījuma rezultāti. Pētījumā apkopota informācija par 159 drukāto preses izdevumu auditoriju.

2022.gadā lasītākie preses izdevumi pēc viena numura vidējās auditorijas Latvijas iedzīvotāju vidū ir laikraksts “MK Latvija” krievu valodā, nedēļas žurnāls “Ieva” un “Privātā Dzīve’’.

Nedēļas laikrakstu krievu valodā “MK Latvija” vienu numuru lasījuši vai caurskatījuši 5,3% jeb 82 tūkstoši Latvijas iedzīvotāju vecumā no 16 līdz 74 gadiem, nedēļas žurnālu “Ieva” – 5,1% jeb 79 tūkstoši lasītāju un nedēļas žurnālu “Privātā Dzīve” vidēji vienu numuru lasījuši vai caurskatījuši 3,7% jeb 57 tūkstoši lasītāju.

Desmit lasītāko periodiskās preses izdevumu vidū vēl ierindojas žurnāls “Kas Jauns’’ ar 3,3% jeb 51 tūkstoti lasītāju, žurnāls ‘’Ilustrētā Pasaules Vēsture’’ ar 3,2% jeb 50 tūkstošiem lasītāju, žurnāls “Ievas Stāsti’’ ar 3,2% jeb 49 tūkstošiem lasītāju, žurnāls “Ilustrētā Zinātne’’ ar 3,0% jeb 47 tūkstošiem lasītāju, Iknedēļas laikraksta “MK Latvia” programmu apskats “Televizor’’ (krievu valodā) ar 3,0% jeb 46 tūkstošiem lasītāju, žurnāls “Dārza Pasaule” ar 2,9 % jeb 44 tūkstošiem lasītāju un žurnāls ‘’Ievas Dārzs”, kuru vidēji vienu numuru lasījuši vai caurskatījuši 2,5 % jeb 39 tūkstoši lasītāju vecumā no 16 līdz 74 gadiem.

Mediju pētījumu klientu vadītāja Solvita Kronberga komentē: “Kopumā pēdējā gada laikā salīdzinājumā ar iepriekšēja gadu, ir vērojams nozīmīgs periodiskās preses izdevumu patēriņa kritums. Pētījuma rezultāti rāda, ka periodisko izdevumu grupās žurnālu patēriņš ir lielāks nekā laikrakstu patēriņš. Vismaz vienu no pēdējiem 6 žurnālu numuriem ir lasījuši 50,9% jeb 789 tūkstoši iedzīvotāju vecumā no 16 līdz 74 gadiem, savukārt vismaz vienu no 6 pēdējiem laikraksta numuriem ir lasījuši 44% jeb 681 tūkstotis iedzīvotāju vecumā no 16 līdz 74 gadiem.

Lielāks kopējās auditorijas kritums salīdzinājumā ar pagājušo gadu ir laikrakstu segmentā. Ģeopolitiskās situācijas ietekmē TV kanālu retranslācijas izmaiņas ietekmēja to laikrakstu auditorijas daļu, kas patērēja dažādus nedēļas TV programmu apskatus krievu valodā.

Kā liecina, šī gada Nacionālā preses auditorijas pētījuma rezultāti dažādās demogrāfiskajās grupās, kopējais periodiskās preses izdevumu patēriņš latviešu vidū ir lielāks nekā cittautiešu vidū. Vismaz vienu no pēdējiem 6 periodiskās preses izdevumu numuriem ir lasījuši 72,5% jeb 668 tūkstoši latviešu, savukārt 52,8 jeb 331 tūkstotis citas tautības iedzīvotāju vecumā no 16 līdz 74 gadiem lasīja vai caurskatīja kādu no pēdējiem sešiem preses izdevumu numuriem. Kādu no pēdējiem sešiem laikraksta numuriem lasīja vai caurskatīja 46,2% jeb 426 tūkstoši latviešu, savukārt vidēji 40,6% jeb 255 tūkstoši citas tautības iedzīvotāju vecumā no 16 līdz 74 gadiem lasīja vai caurskatīja kādu no pēdējiem 6 laikraksta numuriem.

Salīdzinot dažādas vecuma grupas, stabils preses izdevumu patēriņš saglabājas senioru grupā – vidēji 79,2% jeb 174 tūkstoši Latvijas iedzīvotāju vecumā no 65 līdz 74 gadiem ir lasījuši vai caurskatījuši kādu no periodiskās preses izdevumu numuriem. Saglabājas tendence, ka preses izdevumu patēriņš sieviešu vidū ir aizvien lielāks nekā vīriešu vidū. Vismaz vienu numuru no pēdējiem 6 periodiskās preses izdevumiem ir lasījušas 69% jeb 550 tūkstoši sieviešu, savukārt 59,7 % jeb 449 tūkstoši vīriešu vecumā no 16 līdz 74 gadiem ir lasījuši kādu no preses izdevumiem. Pētījuma rezultāti arī rāda, ka stabils periodiskās preses patēriņš saglabājies arī lauku apdzīvoto vietu iedzīvotāju vidū. 71% jeb 342 tūkstoši lauku apdzīvoto teritoriju iedzīvotāju vecumā no 16 līdz 74 gadiem ir lasījuši kādu no periodiskās preses izdevumu numuriem.

Pētījuma rezultāti rāda, ka neskatoties uz ģeopolitiskās situācijas izmaiņām, trīs iecienītākās rubrikas, ko iedzīvotāji atzīmējuši, ka lasījuši pēdējo 6 mēnešu laikā, ir intervijas ar sabiedrībā zināmiem un populāriem cilvēkiem, tēmas par attiecībām un nedēļas TV programmu apskati.’’